Implikasi Amalan Berhutang
1) Penyakit berhutang ini jika diamalkan akan menjadi satu budaya dalam
kehidupan manusiayang boleh mendatangkan kesan negatif kepada pemiutang seperti
muflis disebabkan bebanan hutang yang tinggi serta gagal melunaskan hutangnya.
2) Jiwa orang yang berhutang tidak akan tenteram dan aman, hidupnya
dalam kancah resah gelisah dihantui oleh bebanan dan tuntutan hutang yang
tinggi.
3) Seseorang yang terbeban dengan hutang itu akan memungkinkan ia melakukan
pelbagai perkara yang dilarang oleh Syarak seperti mencuri dan menjual maruah
diri semata-mata untuk melunaskan hutangnya.
4) Orang yang berhutang akan terikat hidupnya di dunia dan akan
tergantung amalan dan rohnya setelah meniggal dunia sehinggalah dilunaskan
segala hutang piutangnya semasa hidup. Sabda Rasulullah S.A.W :-
Maksudnya :
"Jiwa orang mukmin akan tergantung dengan hutangnya (iaitu tidak
dihukum selamat atau celaka) sehinggalah dia menjelaskan hutangnya ".
Rasulullah S.A.W pernah berwasiat kepada para sahabat Baginda agar
mengurangkan hutang seperti sabdanya :-
Maksudnya :
'Kurangkanlah dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu
ketika hendak mati. Kurangkanlah daripada berhutang nescaya kamu akan hidup
bebas'
5) Amalan berhutang ini bukan sahaja melibatkan kehidupan dunia
semata-mata, bahkan ia berpanjangan hingga ke hari akhirat. Sabda Rasulullah
S.A.W:-
Maksudnya :
" Sesungguhnya sebesar-besar dosa di sisi Allah ketika seseorang
hamba itu berjumpa dengan Allah nanti selepas dosa besar lain yang ditegah
ialah seseorang lelaki yang berjumpa dengan Allah di hari Hisab dengan
mempunyai hutang yang belum dijelaskan lagi "
6) Mereka yang berhutang walau sebanyak manapun amalan kebaikan yang
dilakukan, ia tidak akan selamat di dunia dan di akhirat sekalipun dia mati
syahid. Sabda Rasulullah S.A.W:
Maksudnya:-
"Semua dosa-dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya.
" (Riwayat Bukhari, Tarmizi, An-Nasai' dan Ibn. Majah)
Rasulullah S.A.W sendiri tidak akan menyembahyangkan jenazah orang yang
masih mempunyai hutang. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Sayyidina Ali
Karramallahu Wajhah, bahawa bila didatangkan kepada Rasulullah S.A.W satu
jenazah, Rasulullah S.A.W tidak akan bertanya tentang amalan si mati, tetapi
bertanya apakah si mati mempunyai hutang atau tidak. Jika si mati mempunyai
hutang, baginda menyuruh sahabatnya menyembahyangkan jenazah tersebut atau
baginda meminta sesiapa yang sanggup menaggung hutang si mati. Jika tiada, maka
hutang tersebut akan diserah atau ditanggung oleh pihak Baitulmal.
Implikasi Melewat-lewatkan Bayaran Hutang
Apabila seseorang itu berhutang, maka ia wajib membayarnya semula
dengan kadar segera setelah berkemampuan berbuat demikian.
Islam menganjurkan antara perkara-perkara yang wajib disegerakan di
atas dunia ini ialah membayar segala hutang piutang selain daripada
menyegerakan pengkebumian jenazah dan mengkahwinkan anak perempuan.
Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah
berkemampuan untuk membayarnya, boleh mendatangkan kesan yang buruk dalam
kehidupannya bukan sahaja didunia bahkan di akhirat antaranya:-
1) Mereka akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya
2) Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah
S.W.T
3) Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim
4) Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.
Sabda Rasululah S.A.W:
Maksudya:-
"Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya adalah
satu kezaliman, halal maruahnya dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang
boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)."
Seseorang yang berhutang itu, telah berjanji untuk membayar hutang
mengikut sesuatu tempoh, tetapi dia tidak menepatinya, maka dia tergolong dalam
golongan orang yang munafik sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:-
" Tanda-tanda orang munafik itu ada empat iaitu;1) Apabila bercakap dia mendustainya2) Apabila berjanji dia memungkirinya3) Apabila diberi amanah dia mengkhianatinya4) Apabila bergaduh dia berlebih-lebihan. "
Dalam konteks masyarakat kita pada hari ini terdapat segelintir
masyarakat yang berhutang, tetapi tidak menjelaskan hutang tersebut. Seringkali
kita dengar dan lihat melalui laporan media cetak dan elektronik menerangkan
tentang situasi mereka yang terpaksa berdepan dengan pelbagai bahaya bukan
sahaja kepada dirinya malah turut melibatakan ahli keluarga yang menjadi mangsa
seperti diugut, dipukul, disamun, dibunuh dan sebagainya.
Dalam masa yang sama, pinjaman hutang yang terlalu tinggi ditambah pula
dengan bunga-bunganya menyebabkan si pemiutang tidak mampu untuk membayarnya.
Disebabkan tidak tahan melalui semua itu, mereka mengambil jalan pintas dengan
membunuh diri dan ada juga dikalangan mereka yang dibunuh dengan kejam.
Syor Dan Saranan
• Setiap orang diharuskan berhutang tetapi harus diingat janganlah
nilai hutang itu terlalu tinggi sehingga membebankan diri sendiri apabila hendak
membayarnya.
• Setiap hutang akan melibatkan pemberi dan pemiutang. Bagi menjamin
hubungan mesra sesama manusia, adalah menjadi kewajipan dan tanggungjawab si
pemiutang untuk membayar semula apabila sampai tempoh perjanjiannya. Allah
S.W.T berfirman :-
Maksudnya :
" Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah serta sempurnakanlah
perjanjian" (Al-Ma'idah : 1 )
• Pihak yang memberi hutang perlu mewujudkan satu perjanjian atau
kontrak semasa berlakunya 'akad. Ini bagi mengelakkan sebarang bentuk penipuan
berlaku seperti tidak langsung membayar semula hutang tersebut. Allah
berfirman:-
Maksudnya :
" Wahai orang yang beriman apabila kamu menjalankan sesuatu urusan
dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa tertentu makan
hendaklan kamu menulis (perjanjian hutang dan bayaran) dan hendaklah ditulis
oleh seorang yang adil dan janganlah sesorang penulis enggan menulis
sebagaimana Allah mengajarkan. Hendaklah ia menulis dan orang yang berhutang
merencana dengan jelas dan hendaklah bertakwa kepada Allah dan janganlah ia
mengurangkan sesuatu pun dari hutangnya itu" (Al-Baqarah : 282)
• Orang yang berhutang hendaklah mempunyai sikap bertanggungjawab di
atas hutangnya. Jangan sekali-kali menangguhkan pembayaran hutang tersebut
apabila mempunyai peluang untuk membayar hutang kerana perbuatan tersebut
digolongkan dalam perbuatan zalim dan dia berhak mendapat hukuman di atas
perbuatannya itu.
• Orang yang berhutang hendaklah tidak terpengaruh dengan anasir-anasir
buruk yang boleh membawa kepada bebanan hutang. Ia perlu mengamalkan sikap
sabar dan cukup dengan apa yang dimiliki.
• Seseorang yang ingin berhutang hendaklah berniat serta bercita-cita
untuk melunaskan hutangnya, semoga Allah akan memudahkan kepadanya untuk
menjelaskan hutang.
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:-
" Dan barangsiapa yang berhutang, kemudian ia berniat tidak akan
membayar hutangnya, lalu ia mati, maka Allah akan bertanya dihari Kiamat:
Apakah kamu mengira bahawa aku tidak akan menuntut hak hambaku?, maka
diambillah amal kebaikkan orang itu, dan diberikan kepada orang yang memberi
hutang, dan jika tidak mempunyai amal kabaikkan, maka dosa-dosa orang yang
memberi hutang itu akan diberikan kepada orang yang berhutang"
• Rasulullah S.A.W. mengajar kita supaya sentiasa berdoa kepada Allah
agar dijauh dan dibebaskan dari belenggu hutang dengan doanya yang masyhur:-
Maksudnya :
" Ya Allah, sesungguhnya aku mohon perlindunganMu dari bebanan
hutang dan paksaan dari orang yang memaksa"
Marilah kita bersama-sama menunaikan amanah ini dengan yang
dipertanggungjawabkan itu dengan penuh rasa kejujuran dan komited agar
dengannya kita bebas daripada tanggungan hutang serta mendapatkan keredhaan
Allah S.W.T. di akhirat kelak insyaAllah.
Sumber: Selangor online
Dapatkah anda menyelesaikan segala masalah hutang piutang anda semasa
hayat anda? Adakah anda mahu bebanan hutang yang anda tinggalkan membebani
waris-waris anda selepas ketiadaan anda? Jika tiada waris-waris anda yang mampu
menyelesaikan hutang piutang anda, adakah anda sanggup segala amal ibadah anda
tergantung tidak dihisab?
Ingatlah, hanya 3 perkara yang akan menyelamatkan anda selepas mati.
1. Amalan pertama ialah sedekah jariah atau
membelanjakan harta pada jalan Allah.
2. Amalan kedua ialah ilmu yang bermanfaat. Ilmu
yang bermanfaat secara mutlak di dunia dan akhirat adalah ilmu syar’i (ilmu
Islam).
3. Amalan ketiga yang pahalanya berterusan sehingga
ke alam akhirat ialah doa kebaikan seorang anak yang salih selepas ibu atau
bapanya meninggal dunia.
Tiada siapa pun di dunia ini yang pasti arah tuju anak-anak mereka
selepas pemergian mereka. Adakah ada doa dikirimkan? Al- Fatihah disedekahkan?
Kepada yang tidak sempat mengerjakan haji, adakah ada badal haji daripada
waris-waris anda?
Dalam keadaan dunia serba moden ini pula, menuntut ilmu terutamanya ilmu
akhirat amat susah dilaksanakan. Tanpa ilmu, bagaimana untuk anda mendapat manfaat
daripada ilmu tersebut. Apatah lagi mendapat ganjaran daripada ilmu yang anda
sampaikan atau ajarkan selagi ilmu tersebut diamalkan ke jalan ALLAH.
Mungkin hari ini anda telah menunaikan amalan sedekah, zakat dan
sebagainya. Tetapi anda masih tidak bebas daripada hutang. Amalan anda tidak
akan dihisab.
Dapatkan jalan penyelesaian dan khidmat nasihat daripada saya.
Disamping menyelamatkan diri anda daripada tanggungan hutang selepas mati, anda
juga boleh menambahkan saham akhirat anda. Untuk khidmat nasihat, hubungi saya
Mohammad Azrul 0126805316. KLIK SINI
untuk Quotation PERCUMA.
2. Amalan kedua ialah ilmu yang bermanfaat. Ilmu yang bermanfaat secara mutlak di dunia dan akhirat adalah ilmu syar’i (ilmu Islam).
3. Amalan ketiga yang pahalanya berterusan sehingga ke alam akhirat ialah doa kebaikan seorang anak yang salih selepas ibu atau bapanya meninggal dunia.
No comments:
Post a Comment